Op zoek naar een date? let dan op spelfouten!

online-dating

Typo’s en grammaticale slordigheden maken je minder aantrekkelijk

Volgens onderzoek van de Tilburg University is de invloed van taalfouten is op iemands datingprofiel van belang, wat voor indruk dat op andere daters achterlaat. Er werden 12.000 datingprofielen van verschillende websites en apps met elkaar vergeleken. Ook lieten de onderzoekers verschillende nepprofielen zien aan daters. Een deel van deze profielen bevatte taalfouten en/of slechte grammatica, terwijl het andere gedeelte helemaal foutloos was.

Gebrek aan moeite doen

Het onderzoek werd uitgevoerd door Tess van der Zanden , promovendus aan Universiteit Tilburg  „In het geval van online daten, kan onoplettendheid worden geïnterpreteerd als een gebrek aan moeite doen of weinig interesse in een datingprofiel opstellen”, „Dit wordt vaak gezien als onaantrekkelijk.”

Verschillende online datingsites raden hun leden aan hun spelling en grammatica te controleren voordat ze hun profiel online publiceren. Een voorbeeld werd gevonden op een blog bij OkCupid, die hun leden aanraadde om de profieltekst te proeflezen, aangezien 75% van de mensen zegt minder snel te reageren op iemand wiens profiel spelfouten bevat.

Aandacht voor de tekst

dating-dedatinggide

Uiteraard keken de mensen die deelnamen aan het onderzoek allereerst naar de foto, behorende bij het profiel maar bleef de aandacht daarna uiteindelijk langer hangen bij de tekst. “De aantrekkelijkheid van de persoon op de foto bepaalde niet hoeveel aandacht er was voor de tekst en ook niet hoeveel impact eventuele taalfouten hadden.” Kortom: het maakt niet uit hoe aantrekkelijk je bent, want taalfouten hebben bijna altijd impact.

Zo maak je van jouw profiel een succes:

Van der Zanden heeft na het onderzoek ook een aantal tips voor wie een datingprofiel opstelt. “Besteed aandacht aan zowel de foto als de tekst, want mensen hebben aandacht voor allebei. Besteed ook aandacht aan hoe je jezelf beschrijft en welke woorden je daarvoor gebruikt.”

Originaliteit in de profielen scoorde goed in het onderzoek en dat zat hem dan vooral in het gebruik van metaforen en figuurlijk taalgebruik. “Zeg dus bijvoorbeeld niet: ‘Ik kan goed koken’, maar: ‘Ik ben een ster in de keuken’.